Longitudinális Komplex Vizsgálat (LongiKid®)
Mi az a LongiKid® vizsgálat?
A LongiKid® egy neuro-szenzomotoros alapú, komplex vizsgálat, amely 3 hónapos kortól egészen 11 éves korig méri a gyermekek idegrendszeri érettségét, szenzoros, motoros, kognitív és szociális részképességeit. Elengedhetetlen része a TSMT® terápia megkezdésének, hiszen pontos képet ad a fejlesztés kiinduló szintjéről és a szükséges terápiás irányvonalakról.
Mikor javasolt a LongiKid® vizsgálat?
· Ha a gyermek több területen is eltérő fejlődést mutat
· Ha a szülők vagy szakemberek indokoltnak tartják a terápiát diagnózis vagy tünetegyüttes alapján
· Ha szeretne objektív, átfogó képet gyermeke aktuális állapotáról, még akkor is, ha nem tapasztal markáns eltérést
A vizsgálat eredményei segíthetnek az óvodai vagy iskolai döntésekben, a fejlesztési terv összeállításában, illetve a gyermek számára legmegfelelőbb sport- és szabadidős tevékenységek kiválasztásában is.
Korai életkorban háromhavonta, két éves kortól pedig félévente ismételhető, így nyomon követhető, hogy korábbi tünetek fennállnak-e, erősödnek-e, vagy spontán rendeződnek.
Hogyan zajlik a vizsgálat?
Időtartama: kb. 1,5-2 óra
Kivitelezése: a szülő jelenlétében történik, gyermekbarát környezetben
Kiértékelése: számítógépes elemzéssel történik, amely pontos, életkorilag adekvát képet ad a gyermek fejlettségi szintjéről
Mit mér a LongiKid® vizsgálat?
· Idegrendszeri érettség
Primitív reflexprofil, atipikus reakciók, kéreg alatti mozgásos funkciók feltérképezése.
· Motoros terület
Nagymozgások, finommozgások, grafomotorika (rajzolás, írás előkészítése), mozgáskoordináció, kivitelezés könnyedsége.
· Kognitív funkciók
A figyelmi funkciók 5 területén 18 képességet vizsgál, melyek előrejelzik az iskolai beválást és szükség esetén gyógypedagógiai iránymutatást adnak.
· Nyelvi terület
Befogadó és kifejező nyelvi készségek mérése, ami segít a megkésett beszédfejlődés vagy nyelvi zavar pontos feltérképezésében.
· Pszichés-szociális terület
A gyermek együttműködési készségét, interakcióit, feladatba vonhatóságát vizsgálja.
· Kiegészítő vizsgálatok
Tartás- és izomtónus vizsgálat, valamint audiológiai és látásvizsgálati protokoll, melyek kiszűrik az esetleges érzékszervi problémákat. Szükség esetén további szakellátás javasolt.
Célunk
Hogy átfogó, pontos képet adjunk a gyermek fejlődéséről, támogatva ezzel a hatékony, személyre szabott fejlesztést és a szülők magabiztos döntéseit.
Egyéni TSMT® terápia
Mi az a TSMT®?
A Tervezett Szenzomotoros Tréning (TSMT®) egy komplex mozgásterápia, amely az idegrendszer érési folyamatait támogatja. A terápia során a gyermek fejlődéséhez igazodó feladatokkal fejlesztjük:
mozgáskoordinációját, izomtónusát,
érzékszervi észlelését,
figyelmét, emlékezetét,
beszédértését és kifejező nyelvi készségeit.
A feladatok egyensúlyt, ritmust, térbeli tájékozódást, testtudatot és szenzoros integrációt fejlesztenek, mondókák és verbális kísérés mellett.
Hogyan történik a terápia?
Vizsgálat: Longitudinális Komplex Vizsgálat (LongiKid®) előzi meg, ami feltérképezi a gyermek szenzomotoros és kognitív állapotát, és kijelöli a fejlesztési irányt.
Tréning összeállítása: A terapeuta több mint 1000 feladat közül választja ki az egyénre szabott feladatsort, majd betanítja a szülőknek.
Otthoni gyakorlás: A család a terápiát a terapeuta által meghatározott rendszerességgel végzi otthon.
Kontrollvizsgálat: Havonta kötelező kontroll, kéthavonta a feladatsor megújul, a feladatok nehezítése és módosítása a fejlődéshez igazodik.
Kinek ajánlott?
3 hónapos – 12 éves gyermekeknek, akiknél mozgás-, beszédfejlődési elmaradás, figyelmi, tanulási, viselkedési vagy magatartási probléma áll fenn.
Mennyi ideig tart?
Időtartam alkalmanként: 20-90 perc, életkortól függően.
Teljes terápiás folyamat: Minimum fél év, ezután kontrollvizsgálat dönt a folytatásról vagy más fejlesztésbe való átlépésről (logopédia, csoportos TSMT®, alapozó terápia stb.).
Eszközök
Pokróc, nagylabda, billenőlap, gördeszka, henger, forgószék – a feladatok sokoldalúságát és az idegrendszeri kapcsolatok fejlesztését szolgálják.
Célunk
Az idegrendszer érési folyamatait támogatva elősegíteni, hogy a gyermek elérje az adott életkorban elvárható motoros, pszichés, kognitív és szociális szintet, biztosítva ezzel a harmonikus fejlődést és felzárkózást.
Csoportos TSMT® terápia
Mi az a csoportos TSMT®?
A csoportos Tervezett Szenzomotoros Tréning (TSMT® II) az egyéni TSMT® elméletére épül, de érettebb funkciókkal rendelkező gyermekek számára ajánlott. Célja a sikeres iskolai beváláshoz szükséges készségek fejlesztése:
pontos észlelés,
koncentrált figyelem,
jó emlékezeti teljesítmény,
testtudat és térbeli tájékozódás,
mozgáskoordináció és egyensúly,
gondolkodási műveletek, belső kontrollok kialakulása.
Kinek ajánlott?
Óvodáskorú gyermekeknek, akiknél jellemző:
ügyetlenség, mozgásbizonytalanság,
figyelemzavar, hiperaktivitás,
iskolaéretlenség, részképesség-gyengeség,
önbizalomhiány, spektrumzavar.
A terápia azon gyerekeknek javasolt, akik a Longitudinális Komplex Vizsgálaton az idegrendszeri és mozgási érettség terén 50-75%-ot érnek el, de figyelmi szintjük 75% alatt van. Fontos, hogy képesek legyenek kis csoportban (4-8 fő) együttműködni és önállóan vagy minimális segítséggel dolgozni. Különösen ajánlott nagycsoportos óvodásoknak és iskola előtt álló gyerekeknek, hogy megerősítsék az iskolakezdéshez szükséges készségeiket.
Hogyan zajlik a terápia?
Vizsgálat: Longitudinális Komplex Vizsgálat (LongiKid®) előzi meg, ami feltérképezi a gyermek szenzomotoros és kognitív állapotát, és kijelöli a fejlesztési irányt.
Helyszín: tornatermi környezet, sokféle eszközzel (billenőlap, tornapad, bordásfal, trambulin, hinták, labdák stb.), ingergazdag térben.
Csoportok: homogén tudásszintű, 4-8 fős csoportok.
Feladatok: nagymozgások, figyelemfejlesztés, szenzomotoros szinkronok, testvázlat, lateralitás, dominancia, ritmusérzék, motoros kreativitás, primitív reflexek integrációja, valamint nagycsoportosoknál több kognitív elem beépítése az iskolára való felkészítéshez.
A gyakorlatokat a terapeuta vezeti előre berendezett teremben, meghatározott tréningelemek alapján.
Mennyi ideig tart?
Időtartam alkalmanként: 45 perc.
Nagycsoportos, iskola előtt álló gyerekeknél: 60 perces foglalkozások, több kognitív elemmel kiegészítve.
Gyakoriság: heti 2 alkalom, a tanév rendjéhez igazodva.
Fejlődés követése: a tréningek kéthetente nehezednek, év végén kontrollvizsgálat határozza meg a folytatást (haladó csoport vagy más fejlesztés, sport).
Célunk
A sikeres iskolai beváláshoz szükséges mozgásos, kognitív, pszichés és szociális készségek megerősítése.
Süni Torna Mozgásfejlesztés instabil közegben
Mi az a Süni torna?
A Süni torna egy innovatív, instabil eszközökkel végzett mozgásfejlesztő program, amelyet már kisgyermekkortól (3 éves kortól) ajánlunk. A foglalkozások során használt eszközök puha felületei kímélik az ízületeket, miközben a gyermekek játékosan fejlődnek és felfedezik testük működését.
Milyen hatásai vannak?
Fejleszti a testtudatot és az egyensúlyérzéket: a gyerekek megtanulják uralni testüket, megismerik fizikai korlátaikat, és magabiztosabbá válnak a mozgásban.
Javítja a koncentrációt és a figyelmet: az instabil közegek folyamatos alkalmazkodásra késztetik az idegrendszert, így a figyelmi funkciók is fejlődnek.
Erősíti a mélyizmokat: ezek aktiválása hozzájárul a helyes testtartás kialakításához, támogatja a gerinc védelmét, és növeli az energiafelhasználást, ezért túlsúlyos gyermekek számára is ideális.
Fejleszti a koordinációt és a motoros készségeket: tökéletesíti az alapmozgásformákat, segít a lúdtalp megelőzésében és kezelésében.
Pozitívan hat a szociális készségekre: a páros és csoportos feladatok során fejlődik az együttműködés, a türelem, a segítőkészség és az egymásra való odafigyelés.
Támogatja az idegrendszer érését: az instabil közeg által keltett kihívások serkentik az ideg-inger kapcsolatokat, ezáltal az egész idegrendszeri fejlődést.
Kinek ajánlott?
Fejlődési lemaradással küzdő gyermekeknek,
jól teljesítő, de mozgásukat tovább fejleszteni kívánó gyermekeknek,
túlsúlyos gyermekeknek,
mindenkinek, aki játékos, zenés, vidám formában szeretné erősíteni testét és idegrendszerét.
Hogyan zajlik a foglalkozás?
Létszám: kiscsoportos, 6-8 fő
Időtartam: 45 perc
Gyakoriság: heti 1 alkalom
Módszertan: zenés, táncos, játékos feladatok instabil közegek használatával (sünik, egyensúlyozó párnák, billenőlapok stb.), amelyek fokozzák a gyermekek motivációját és élményét.
Célunk
Hogy a gyerekek örömmel mozogjanak, játékosan fejlődjenek, és iskolaérett korukra magabiztos testtudattal, erős tartóizomzattal, jó koordinációval rendelkezzenek.